Sklokan na cestách

Litva II - Glasremis

Tak jako před každou dovolenou i před naší cestou do Litvy hledám nějakou spojitost se sklem, Jazyk pro nás naprosto nepochopitelný mi v tom moc nepomáhá, ale nakonec se mi podaří najít sklářský ateliér Glasremi v Panevéžys, který vypadá opravdu zajímavě. Je ale daleko od naší plánované trasy, tak to pouštím z hlavy. Ale jak už to bývá, plány jsou jedna věc a skutečnost může být (a většinou bývá) úplně jiná. Počasí nás donutilo přesunout se k Vilniusu dříve a po návštěvě Trakai (https://www.sklokan.cz/sklokan-na-cestach/litva-i/) míříme na úplný východ země do Ignaliny. Krajina plná jezer a lesů nás uchvátila, ne však místní půjčovna kol. Bicykly s brzdou ve stylu "zpátečka" mě vrací do dětských let, a tak brzy konstatujeme, že příště jedině s vlastním kolem.

Pár dnů dovolené ještě zbývá, tak proč se nepodívat k moři? Pak už Panevéžys není až taková zajížďka... Rychle vzpomínám, jak se studio jmenovalo, nastavujeme navigaci a po pár hodinách už stojíme u nenápadné budovy. Nic nenasvědčuje tomu, že by tu byl vstup pro veřejnost. Pustí nás sem vůbec bez předchozího ohlášení? A jak se s nimi domluvíme? Ale když už jsme tady... Klepeme a drze vcházíme dovnitř. Paní v kanceláři je trochu překvapená, ale s angličtinou naštěstí nemá problém a když řekneme, že jsme z Česka, rozzáří se, pan Remigijus rád spolupracuje s českými skláři a prý jestli známe sklárnu Lasvit? Tu máme ještě v čerstvé paměti z toulek po křišťálovém údolí, takže teď už i poslední ledy tají. Na dotaz, jestli bychom se mohli podívat do sklárny, se sice dozvídáme, že teď je pec bohužel vypnutá, ale můžeme se podívat do galerie. 

Paní nás vede do patra, kde se před námi otevírá prostor s hlavními výstavními exponáty.

   

Omlouvá se, že některé už mají zabalené na výstavu do Paříže a vypráví nám o vzniku firmy v r. 2000 a jejím zakladateli a autorovi exponátů Remigiju Kriukasovi a jeho inspiraci přírodou. Odpovídá na naše všetečné dotazy a pak už nás nechává o samotě s celou tou skleněnou krásou. Prý jestli budeme něco potřebovat, ať ji zavoláme.

      

V šeru sálu s nasvícenými uměleckými díly se nám tají dech. V takovém okamžiku zapomínám na čas, znovu a znovu si prohlížím exponáty z různých úhlů, fotím  a nedokážu se odtrhnout. Teprve diskrétní zakašlání mě vrací do reality, paní nás upozorňuje, že je tady ještě pokračování. Vcházíme do dalšího sálu, zřejmě prodejního, s plnými policemi skleněných těžítek v nejrůznějších barvách, s neuvěřitelnými mikrosvěty a jemnou strukturou uvnitř. Je jich tolik, že nevím, jestli bych si dokázala vybrat.

   

Ale je třeba se posunout dál, ať stihneme dojet ještě dnes do Klaipédy. S díky se loučíme a mě napadá, že tahle neplánovaná zastávka nakonec patří k tomu nejlepšímu, co jsem zatím ze skla viděla. Panevéžys asi není příliš obvyklý cíl českých turistů, tak sem můžete nakouknout aspoň takto.

   

Návrat do Karolinky

Je to ostuda, že sklárna, kterou mám vlastně nejblíž, donedávna na mém seznamu cest za sklem chyběla. Vlastně abych byla přesná, jako dítě jsem tady kdysi  byla na exkurzi a jediné, co si bezpečně pamatuji, je to, jak jsem z kontejneru před sklárnou tajně vytáhla pár kousků barevného skla prapodivných tvarů a tenhle dětský poklad mám dodnes schovaný v krabici. Sklárna je bohužel už od r. 2020 zavřená, ale v Karolince stále funguje Muzeum sklářství, kde se dozvíte hodně zajímavého nejen o samotné sklárně, ale i o historii výroby skla obecně. 

IMG_20240203_1110176   IMG_20240203_1110272

Sklárnu založil židovský podnikatel Salomon Reich a pojmenoval ji po své matce Karolínina huť, Vyrábělo se tady broušené sklo a cylindry na petrolejové lampy.. Po válce a následném znárodnění z podniku vznikly Českomoravské sklárny, které byly později začleněny do Crystalexu Nový Bor. Po odstavení pecí v r. 2005  zůstalo ve sklárnách ze sklářské výroby už jen dekorování skla, hlavní vývozní artikl bylo sklo leptaného kyselinou, které se někdy kombinovalo také s malováním nebo dekorováním drahými kovy jako je zlato či platina, Dekorované sklo z Valašska se vyváželo do celého světa. Ani se nedivím, že místní lidé těžce nesli ukončení sklářské tradice po celých 160 letech...

IMG_20240203_1117389   IMG_20240203_1117523

Kromě expozice skla je součástí muzea i výstava obrazů  umělců spojených se zdejším krajem a samozřejmě také s výrobou skla. Jako ukázku tehdejší atmosféry při práci i odpočinku jsem pro vás vybrala Odpočívajícího skláře od akademického malíře Karla Hofmana a  Sklářskou symfonii 1949 od akademického malíře Františka Podešvy.

IMG_20240203_1106382   IMG_20240203_1108000

Výrobu a zdobení skla už tady naživo neuvidíte, ale přiblíží vám ji aspoň krátký film v prostorách muzea. Přestože expozice není velká, musím říct, že jsem ji obešla několikrát a kdyby nezavírali, asi bych tam ještě chvíli vydržela. Viděli už jste zblízka sklářské nářadí a formy? Já jsem při pozorování výroby vždycky žasla, jak se roztavené sklo dá krásně tvarovat, takže jsem si ani nestihla všimnout, co všechno při tom sklářský mistr bere do ruky.

IMG_20240203_1127281

Samotná expozice skla je vlastně takovým historickým průřezem výroby. Některé exponáty vám možná připomenou opečovávané kousky z příborníku vaší babičky, některé třeba budete mít doma. Uvidíte tady historické karafy, křehké jemně broušené skleničky i roztančené pohárky podle současného designu. Barevné skleněné ryby a labutě sice nejsou zrovna můj šálek čaje, ale i ty do celé přehlídky patří a jejich výroba není nic jednoduchého.

   IMG_20240203_1124493   IMG_20240203_1117121

A pokud by vás zajímalo, co mě nadchlo nejvíce, je to ta medově žlutá miska z titulku a taky skleničky s "tančícími nožkami", které se mi ale nepodařilo pěkně vyfotit, tak se na ně musíte zajet podívat sami :)

IMG_20240203_1132020

Litva I. - Trakai

Sklo je materiál používaný po celém světě, ale při plánování cesty po Litvě jsem vůbec netušila, jaké spojení se sklem tady najdu. Litva je zemí řezbářů, což je vidět v každé vesničce na krásně vyřezávaných dřevěných křížích a spoustě dřevěných soch v parcích a na veřejných prostranstvích.

  

 

Sklo v té moderní průmyslové podobě je tu často vidět na soudobé minimalistické architektuře, ale jak je to s uměním? První setkání s uměleckým sklem v Litvě pro mě byla expozice na hradě Trakai.

   

 

Tento vodní hrad postavený z červených cihel je asi nejznámější symbol Litvy, stojí na ostrově, obklopený ze všech stran jezery. Impozantní vstup po dlouhém dřevěném mostě vás přivede na nádvoří, které slouží ke konání koncertu a dalších kulturních akcí. Pozůstatky historického hradu ze 14. století byly v 60. letech opraveny do původní podoby a ve dvou patrech hradních místností nabízí výstavu historických předmětů z různých oblastí. Nechybí ani sklo, a tak si asi dovedete představit, kde jsem strávila nejvíce času.  Maji ho krásně nasvícené (kdo někdy zkusil fotit sklo, ví, že je to opravdu oříšek), takže jeho krásu a místy až nadčasový design můžete teď obdivovat se mnou.

Trakai_millefiori  Trakai_miska  

    

                          

 

Počínaje perličku výšivkou, přes skleněné dózy s murrini plátky až po nejrůznější zlatem dekorované mísy, flakonky a poháry. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, odkud sbírky na hradě pocházejí, ale to mi snad prominete. Kromě skla jsou v hradních sbírkách i další užitkové předměty z porcelánu, slonoviny, kovu, dřeva a dalších materiálů a moc pěkné je prezentována i sbírka tiskovin.

Trakai_porcelan  Trakai_nadobi

 

V horním patře expozice je vystaveno i několik vitrážových oken

Trakai_vitraz  Trakai_vitraz1

 

Pokud budete mít dost času, za návštěvu stojí i historická část městečka Trakai a hodiny můžete příjemně strávit i dlouhými procházkami nebo projížďkami na kole kolem okolních jezer. Nejhezčí pohled na hrad je určitě z výšky a věřím tomu, že plout nad hradem v horkovzdušném balónu musí být skvělý zážitek (nabízeli ho za 140 EUR). Ale když budete mít štěstí, uvidíte vznášející se balóny aspoň zdola. A i to je krásný pohled.

Trakai_jezero  Trakai_balon

 

Sklokan na cestách - inspirace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 položek celkem
Zpět do obchodu